Nike, Inc., predtým (1964 – 1978) Blue Ribbon Sports, je americká spoločnosť zaoberajúca sa športovým oblečením so sídlom v Beavertone v americkom Oregone. Značka má za sebou zaujímavú históriu.
Nike bola predtým známa ako Blue Ribbon Sports (RBS), ktorú v roku 1964 založili Phil Knight a Bill Bowerman. Phil Knight bol bežec na stredné trate pochádzajúci z Portlandu, ktorý trénoval pod vedením trénera atletiky Billa Bowermana. Bill Bowerman hľadal spôsoby, ako zlepšiť výkon svojho študenta a vo voľnom čase sa snažil vylepšiť ich topánky.
Skúšal veľa rôznych kombinácií, ale neboli veľmi úspešné. Jeho študent Phil Knight medzitým dokončil štúdium MBA v odbore financie na Stanfordskej univerzite. Tam napísal úlohu navrhujúcu výrobu obuvi v Japonsku, ktorá by pomohla maloobchodníkom konkurovať dobre zavedeným nemeckým značkám.
Jeho návrhy padli na hluché roky, a tak sa sám rozhodol dovážať topánky z Japonska a predávať ich vo svojej oblasti. Pokúsil sa predať svoje počiatočné zásoby topánok svojmu predchádzajúcemu trénerovi Bowermanovi, no ten mal záujem sa k nemu pripojiť, a tak sa rozhodli stať rovnocennými partnermi. Hoci podnikanie začalo pomaly, v roku 1965 tržby dosiahli pôsobivých 20 000 dolárov.
Keď už bol ich podnik založený, pokúsili sa spustiť vlastný rad topánok. Po rokoch boja v roku 1971 prišli s ľahšími posilňovacími topánkami, ktoré mali podrážku s vaflovými výstupkami pre trakciu. Svoje tréningové topánky debutovali v roku 1972 na US Track & Field Trials.
Prvý ambasádor Nike
Ich prvým ambasádorom značky bol Steve Prefontaine, ktorý počas svojej vysokoškolskej kariéry v rokoch 1969 až 1972 vytvoril sedem amerických rekordov od 2000 m do 10 000 m. Čoskoro v roku 1979 spustili technológiu Nike Air. To dokázalo ďalej posilniť ich postavenie ako úspešného konkurenta konkurencie, ktorá existovala. Rast, ktorý spoločnosť Nike zažila, bol v tejto fáze obrovský, čo ju viedlo k tomu, že do konca roku 1980 prešla na prvú verejnú ponuku. Čoskoro sa ich značka stala veľmi populárnou medzi fanúšikmi fitness a do roku 1982 sa stali dodávateľom č. 1 pre atletickú/tréningovú obuv v Amerike.
Logo Nike
Logo značky Nike „Swoosh“ a slogan „Just do it“ sa stali bežne rozpoznateľným symbolom v amerických domácnostiach. V roku 1985 navrhli značkové topánky pre nováčika NBA menom Michael Jordan a jeho rastúca popularita spôsobila, že predaj Nike lámal nové rekordy. Čoskoro sa Nike pustila do navrhovania oblečenia a iných doplnkov pre cross-training. Podpísali rôzne medzinárodné tímy, ako je futbalový tím Brazílie, americký mužský a ženský futbalový tím. V roku 1996 opäť prihlásili začínajúceho golfistu Tigera Woodsa za sumu 5 miliónov dolárov ročne.
Veľké míľniky značky Nike
Spoločnosť Nike neustále uvádzala na trh nové edície svojich významných tréningových topánok. V roku 2000 vyvinuli Nike Shox, ktorý bol celosvetovo veľmi dobre prijatý. Dnes je Nike rozsiahlou ríšou, ktorá zahŕňa rôzne športy, ako tenis, bejzbal, futbal, kriket a atletika.
Túžba Billa Bowermana nájsť lepšie riešenie a obchodné inovácie Phila Knighta viedli k tomu, že Nike sa stala jednou z najziskovejších a najuznávanejších spoločností na planéte. V roku 2012 boli jej ročné príjmy viac ako 24 miliárd dolárov. Nike vylepšila spoločnosti na ceste k úspechu a väčšinu z nich aj predala. Jednou z takýchto spoločností je Umbro. V súčasnosti má Nike dve dcérske spoločnosti – Converse Inc. a Hurley International.
Nike sponzoruje niekoľko futbalových, tenisových a basketbalových hráčov. Majú tiež špeciálny rad topánok pre športovcov. Nike zamestnáva viac ako 44 000 ľudí a len jej značka má hodnotu takmer 10 miliárd dolárov. Úspech Nike je výsledkom neustálych inovácií a včasných investícií, ktoré viedli k tomu, že Nike každoročne dosahuje zisky v hodnote stoviek miliónov dolárov.